Fotók minden mennyiségben

Relicta Civitate

Relicta Civitate

Börgöndi repülőnap 2017

2017. szeptember 12. - Kotulyák Tamás

Idén is megrendezésre került a nagy sikernek örvendő börgöndi repülőnap, az Albatrosz repülőklub szervezésében.

A tavalyi évben Imreh Lajos Mi-2 helikopteres műrepülő bemutatója, és a Honvédség Gripen vadászgépének áthúzása színesítette a programot. Idén ezek sajnos elmaradtak, ugyanakkor a Honvédség Mi-17N-je, és az elmaradhatatlan két An-2 idén is jelen volt. 

Az érdemi repülőprogram az ejtőernyősök helikopterből való ugrásával kezdődött. Civil - az Albatrosz egyesület egykori katonai ejtőernyősei - , és aktív katonai ernyősök vegyesen ugrottak, ekkor még mindannyian deszanternyővel.

Indít a Mi-17, látszik az AI-9 indítóhajtómű lángja. (jobbra: Valter János, technikus)

A leérkezéskor sajnálatos baleset történt, az egyik idősebb ugró a lábát törte egy szerencsétlen hátrafelé érkezés miatt.

A leérkezés után még lábra tudott állni a szerencsétlenül járt ugró. Mint később kiderült bár bokatörést szenvedett, a csont szerencsére nem mozdult el.

Kórházba vitték, ezúton is mihamarabbi felépülést kívánok neki - a szerk.

Újratankolás a következő induláshoz - a helikopterhez tartálykocsi is érkezett Szolnokról.

Program szerint a civil ejtőernyős bemutató következett volna, An-2 -ből történő ugrásokkal, de ezt ugye összevonták a katonaival. Ugyanezt történt a délutáni ugrások esetében is.

Kettőből az egyik budaörsi Ancsa - csak sétarepüléseket bonyolítottak vele, de akár ugrathatott is volna.

 Tavalyi évhez képest mind a légi bemutató programból, mind az utasként kipróbálható palettáról hiányzott gép. Előbbiből Imreh Lajos Mi-2 -ese és a Ka-26 helikopter, utóbbiból szintén Imreh Lajos. Inkább a Ka-26 -ost hiányoltam jobban, tavaly ugyanis igen látványosat repült

Egy kép a tavalyi bemutatóról

Visszatérve az idei repülőnaphoz, statikus részeken több érdekesség is felbukkant, melyeket érdemes volt megcsodálni. Az első ilyen, dolog a drónos szekció volt, ahol több  magyar tervezésű drón konstrukció is megtekinthető volt. A nagyhangú, 5 méteres szárnyfesztávú sugárhajtású csupa szárny Meteor-3MA helyett a figyelmesebbek szeme az 'Ikran' felé tekintett. A szerkezet első pillantásra úgy néz ki, mint egy pilótás gép kicsinyített mása, egy rendes modell. A HM EI Zrt. üzemeltetésében lévő UAV 100%-ban hazai fejlesztésű, benzinmotoros, és elektromos változatban is létezik. Légi fotózásra lett optimalizálva, három szabadságfokú kameramozgató rendszerrel is fel van szerelve. Maximálisan 5000 méter magasan repülhet, több kilogramm hasznos teherrel. További érdemesség, hogy a polgári lajstromjel mellett megtalálható rajta az ék alakú magyar felségjelzés is.

Ikran, felszerelés, és motor nélkül. 

A drónokkal szemben kiállítva egy másik elektromos, de valamivel nagyobb repülő állt, a Magnus Aircraft cég eFusion gépe, mely tisztán elektromos hajtású. Teljesen magyar szellemi termék, az 1-es számú prototípus több nemzetközi kiállításon is szerepelt már. Itt most a 2-es, HA-XEH jelzésű került közszemlére.

Honvédségi oldalról statikus bemutatásra érkezett a 101-es AS-350 helikopter. (A nap végén türelmesen várók láthattak tőle egy billegtetős áthúzást mielőtt hazaindult)

Statikusan, délután pedig egy demot repülve lehetett továbbá megtekinteni a 22-es oldalszámú Zlin Z-242L kiképzőgépet,

A nap legérdekesebb polgári bemutatóját a három ultra könnyű Apollo-Fox gépből (10-01, 27-42, 27-80) álló kötelék prezentálta. A rózsa alakzat, a szétválások, kötelékben repülések - melyeket zenére hajtottak végre - igen látványosak voltak.

Kötelékben - a két kísérőgép orra a vezér felé mutat.

A délutáni ejtőernyős bemutató már több érdekességgel szolgált mint a délelőtti, itt már paplanernyővel, zászlókkal, füstölőkkel történő ugrásokat prezentáltak a közönségnek, megint csak a Mi-17N-ből.

Hármas kupolaugrás

Röviden érdemes csak említeni a Zlin bemutatóját - láttunk már jobbat is tőle

Az ezután következő rész már inkább a türelemjáték kategóriába tartozott, az eseti légtér megszűnése után már több gép merészkedett ki repülni, és érkezett még egy kettő melléjük - itt említeném ki hogy a rádióban napközben elhangzott a mondat: "Börgöndön repülőnap van, javaslom elkerülni!"

A mozgolódásból három gépet emelnék ki,

A legérdekesebb: HA-LFL, Soko-Aerospatiale SA.341G Gazelle, gyári száma: 007

Sokkal gyakoribb, de jó volt látni ezt a Zlin 526 -ot is

Szintén ritkának mondható, ez a Schleicher/Jan van der Burgt K-4M Motorlerche típusú motoros vitorlázó gép.

Utolsó utáni mozzanatként a két katonai forgószárnyas indult haza, először a Mi-17N, majd az AS-350

Készülődés az indulásra (második képen: Valter János, technikus)

Bepakolva, indulásra készen

Hátsó ajtó még nyitva, de hamarosan indulás

AI-9 indítóhajtómű lángja amikor elindul

Indítás - Bal ülésben Remzső Zsolt őrnagy, gépparancsnok

Készülődik a kisebb is - perceken belül felszállás

Felszállás - COBRA11

Integetős felszállás - RUBIK75

Még néhány kép, pillanat a repnapról:

705-ös Minyó személyzete

Az elmaradhatatlan sétarepültető Li-2 -esMég a reggeli ellenfényben is érdekes témát nyújtott

Fűnyíró már ide sem kell - erős a rotorszél

Repülés belépett függőleges vezérsíkkal

Személyzet munkában - majdnem teljesen szemben állva a géppel

Remélem jövőre is megrendezésre kerül ez a kisebb repülőnap, szintén reménykedve abban hogy a mostani hullámvölgyet elhagyva több lesz a légi program, kevesebb üresjárattal.

 

ifj. Kotulyák Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://legter.blog.hu/api/trackback/id/tr212822532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása